zaterdag 24 april 2021

Bewaren van voedsel

Er wordt veel voedsel weggegooid, hoor je in de media. Bij mij niet, want ik maak overal soep van. Sinds we ook af en toe een To Good to Go pakket halen, krijg ik ook tips van van hun over hoe je voedsel kunt bewaren.  Ik verzamel ze hier.

Citroenen:
Als je een citroen uit wilt knijpen, dan snijd je hem doormidden en knijp je de halve citroen fijn in je hand, toch? Die andere helft leg je in de koelkast. Die gebruik je later nog wel eens. En daar gaat het vaak mis: we vergeten dat die halve citroen nog in de groentela ligt en als we ‘m weer vinden, kan-ie meteen de prullenbak in. Maar daar is een oplossing voor, en er komt geen mes aan te pas. Rol de citroen over het aanrecht. Prik in een gaatje in de citroen en knijp er net zo veel vocht uit als je nodig hebt. De rest kun je bewaren.

Koud bad
De tip van  hierboven is niet het enige voorbeeld voor citroenen. Als we ze aanschaffen, dan hebben we vaak de neiging om ze óf in de koelkast te leggen, óf in de fruitschaal. Dat laatste is funest voor de citroenen. Wil je ze wekenlang kunnen bewaren? Geef ze dan een koud bad. Leg ze in een kom met koud water in de koelkast en ze blijven lekker lang vers.

Wijn;
Stel dat je wijn over hebt. Giet het laatste beetje wijn in een ijsblokjesvorm en gebruik de ijsblokjes om wijnsaus te maken of andere gerechten op smaak te brengen. Zo hoef je niet elke keer een nieuwe fles open te trekken! 🍷

Verse kruiden bewaren
Als je te veel verse kruiden hebt, knip ze dan in kleine stukjes en doe ze in bv in een ijsblokjes bak. Vul deze aan met water en vries ze in. 

Kaas
Ik koop altijd een blok kaas, deze rasp ik zelf en bewaard dan in porties van 50 gr in de vriezer. Goedkoop en nooit restjes....

Verlepte sla? Probeer dit eens 
Zijn de slabladeren toch een beetje verlept? Dompel ze onder in ijskoud water met ijsklontjes. Verwacht geen wonderen, maar deze techniek geeft net voor het serveren toch een frisse boost aan lichtjes slappe sla.

Boter
Als je fan bent van een duurder merk sla dan je slag als deze in de aanbieding is. Boter kan je heel eenvoudig invriezen door het hele pakje in de vriezer te bewaren. Laat het even ontdooien voordat je het gebruikt en je kan er weer een broodje mee smeren. Ik doe vries de boter ook wel in blokjes in. Heb je steeds een vers blokje.

Kaas
De kans is groot dat je dit nog niet wist maar kaas kan je dus heel goed invriezen. Wil je geraspte kaas bewaren in de vriezer voeg er dan een eetlepel maiszetmeel aan toe, dit zal voorkomen dat de kaas gaat klonteren als je het ontdooit.

Een goede kaas die je kan invriezen is Parmezaanse kaas. Rasp het heel fijn en voeg een beetje toe aan je gerechten. Deze kaas hoef je niet eens te laten ontdooien maar kan je meteen toevoegen aan je maaltijd

Bananen
Stel dat je te veel bananen hebt die eigenlijk snel op moeten? Vries ze in in plakjes.

Groenten restjes
Groenterestjes bewaar ik in de vriezer. Elke keer als ik wat heb doe ik dit er bij n het bakje. bakje vol? Soms maak ik soep, maar ook wel eens een groente cake. Klop 3 eieren, doe er wat lijnzaad bij en een paar scheppen havermout. Evt wat restjes kaas. Kruiden en zout naar smaak. Hussel alles door elkaar en bak het in de oven in een cakeblik als een groente cake. Mmmmm. Als het klaar is, in plakken snijden. 

Rijstjes rijst
Kan ook prima in de vriezer.  Ook in een bak en steeds het volgende restje er op. Daar maak ik wel een rijst cake van. Op dezelfde wijze als de hierboven geschreven cake, maar nu met appel, banaan, rozijnen, koekkruiken, walnoten en ook een paar eieren er door. Owasacake heet dit.

Champignons
In plakjes snijden en in de vriezer bewaren.

Tomaten puree of saus
Stel dat je teveel hebt? Doe de restjes in de vriezer. Wil echt prima!

Kokosmelk
Ook hier geldt: Stel dat je teveel hebt? Doe de restjes in de vriezer. Wil echt prima!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten