zaterdag 17 april 2021

Wildplukken: kleine veldkers

 Van het een komt het ander. We zijn weer in Friesland en de brandnetels tieren welig dus we gaan weer flink aan de slag. 

Uit mijn Camino blog: 

Inmiddels zijn we bij in Tzum. Vorige jaar zijn we er veel geweest. De blokhut waar we toen woonden, was in Hitzum. Ik herinner me dat er een stalletje lang de weg stond met allerlei producten van bloemen enzo. Ik ben op zoek naar dashlook en naar de kleine veldkers. Na de ontdekking van de brandnetel vorig jaar, las ik in de Trouw een recept van dashlook. Ik durf het eigenlijk niet aan om van een plaatje dit kruid zomaar te plukken en te eten. Misschien is er iemand van het stalletje toevallig in de tuin. Wat hebben we een geluk. De eigenaar werkt in de tuin. Hij vindt het geweldig, dat we speciaal komen om  uitleg over de dashlook en de klein veldkers te vragen. Hij neemt ons mee in de tuin en laat van alles zien. Zijn vrouw organiseert wildpluk excursies. Dat wisten we niet, maar jammer genoeg door de corona ligt dit stil Ik zou wel graag eens zo'n excursie mee maken. Ik weet nu hoe de kleine veldkers er uit ziet. Nou, dan moet je nogal wat plukken om een maaltje te hebben. De dashlook is het betere werk. Grote bladen. Ze verkopen in het stalletje stekjes van de dashlook. Jammer genoeg hebben we geen contant geld bij ons, maar de maand is nog lang genoeg. We komen nog wel eens aan.

Is dit nu een talent die wildplukken? Ik raak er van in de flow en kan er eindeloos mee bezig zijn. Misschien niet specifiek het wildplukken, maar de hele tijd bezig zijn om van alles te proberen en te ontdekken. De eigengemaakte yoghurt, de tamme kastanjes, kwark maken, van de wei soep maken, brandnetelpasta koken, jam maken....."

Zo kwam ik dus bij kleine veldkers. Veel werk, maar super lekker door een salade. 


Wat doe je dan met veldkers?

Je kunt veldkers gebruiken in salades, soepen en sauzen. Ook goed als dressing of bij vettige gerechten. Je kunt veldkers zelfs in wok schotels verwerken maar hoe simpeler het gerecht hoe beter dit kersje tot zijn recht komt.





Boterham Oude kaas, appelstroop en Veldkers

Ingrediënten:

•          Koop een mooi zuurdesembrood met een harde korst bij een goeie bakker

•          Oude kaas

•          Appelstroop

•          Handvol veldkers

•          Peper en olijfolie

Werkwijze:

•          Snijd dikke plakken van het brood

•          Smeer op een kant lekkere boerenboter

•          Smeer op de andere zijde appelstroop

•          Beleg met de oude kaas

•          Peper uit de molen erover en een flinke scheut olijfolie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten