vrijdag 5 november 2021

Pompoenpitten roosteren

Wij gebruiken altijd veel pompoenen.   Ik probeer altijd alles te gebruiken van de groenten en dus ook van de pompoen. Met de pitten wist ik niet goed wat te doen. Maar ik hebben pogingen gedaan gedaan om ze te roosteren. Ik denk dat ik nu weet hoe het moet. 




Werkwijze:

Snijd een pompoen doormidden en lepel de pitten eruit. Doe de pitten in een vergiet en was de pitten totdat alle vruchtvlees eraf is. Kook de pitten ongeveer 30 minuten en laat deze dan uitlekken op een keukendoek of papier. Wanneer je de pitten een nacht laat drogen aan de lucht, worden ze lekker knapperiger dan wanneer je ze even laat drogen, maar dat is aan jou.

Zet een pan met wat olie op het vuur en bak de pompoenpitten een minuut of 5, kan langer zijn, op half hoog vuur. Het ligt ook aan de hoeveel pompoenpitten je in de pan hebt gedaan. Lekker laten bewegen in de pan zodat ze niet aanbranden. Heb je het idee dat het te hard gaat, dan zet je het vuur wat lager. Op een gegeven moment kunnen de pitten als popcorn, gaan poppen, doe dan de deksel op de pan. Schut daarna de pan, zodat alle pitten dit kunnen doen. Eenmaal uit gepopt, zijn de pitten klaar.

Ze kunnen ook in de oven. let op dat deze niet te hoog staat. In mijn oven is 180 graden genoeg!

Pompoenpitten kun je net als alle andere nootjes kruiden met wat zout maar ook met:
cayennepeper
karamel, eventueel gezouten (voor de zoetekauw onder ons)
speculaaskruiden
komijnpoeder
knoflook poeder
zout en peper
boter i.p.v. olie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten