zaterdag 24 augustus 2019

Jam maken

Een dochter van vrienden van ons heeft een blog. Zal de link hieronder plaatsen.  Met leuke vega recepten of duurzame tips.  Ik vond bij haar een recept van jam zonder suiker.

Hier het recept. Ik moet het nog proberen, maar bij de herberg genoeg, fruit en tijd,  denk ik,  om uit te proberen.



Ingrediënten

1 kg pruimen
10 el agave of ahornsiroop
10 eetlepels chiazaad
scheutje citroensap

Ontpit de pruimen en snij ze in 2 of meer stukken. Doe ze in een pan en laat ze zachtjes koken tot dat de pruimen lekker zacht zijn en je een mooie toestand hebt.  Zet het vuur uit en roer er vervolgens de siroop, chiazaadjes en citroensap doorheen.  Klaar is je jam!  Schep het in de schoongemaakte potjes, draai de deksel er op, zet ze voor 10 minuten op de kop , draai weer terug en laat ze afkoelen. Je kunt ze bewaren buiten de koelkast.

Ik zoek al mijn kleine potjes op en neem ze mee.  Omdat de jam geen suiker bevat zijn ze na opening beperkt houdbaar. Dan zijn kleine potjes een must.

Ik denk dat allerlei variaties wel mogelijk zijn.

Link naar Maaike's blog Klik hier


Geen opmerkingen:

Een reactie posten