zaterdag 2 mei 2020

Griesmeelpudding

Een van mijn favorieten recepten is griesmeelpudding. Maar natuurlijk verbannen in onze gezonde levensstijl.  Als er een recept is dat ik nu mis is dat griesmeelpudding. En ik heb wel 6 pudding vormen....
Nu hoorde van iemand dat je dat rustig kunt maken zonder suiker........ en ook van gezondere "gries" soorten.
Ik vond toevallig bij de Eko plaza twee soorten gries. Van mais en van volkoren tarwe. En op internet zag ik ook nog dat er een spelt versie is.
Met de echte melk van de boer zal dit vast lekker zijn. Nu is de bessensap er op ook lekker, maar dat kunnen we ook wel bedenken met veel minder echte suiker....
Maar eens proberen!




Ingrediënten:
1 liter melk
100 gram gries  pudding (60 gram voor pap)
evt. rozijnen en wat honing

Werkwijze:
Houd ongeveer 1/5 deel van de melk achter en breng de rest van de melk in een grote pan aan de kook.
Meng ondertussen 100 g griesmeel met de achtergehouden melk
Zet het vuur lager zodra de melk begint te koken.
Voeg het mengsel al roerende toe aan de hete melk.
Breng het geheel al roerende opnieuw aan de kook.
Voeg ondertussen de rozijnen en honing toe naar eigen inzicht.
Zet het vuur zacht zodra het geheel begint te koken en laat nog circa 3 minuten zachtjes doorkoken.
Spoel een puddingvorm om met koud water en giet de pudding in de vorm.
Laat de pudding circa 3 uur afkoelen.
Stort de pudding op een plat bord en garneer de pudding met verse vruchten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten