zaterdag 23 september 2017

Bieten met linzen salade

Elke week staan rode bieten op ons boorschapenlijstje. Voornamelijk om bietensalade te maken. Een bietensalade was het eerste wat ik ooit voor manlief kookte veertig jaar terug. Dus altijd omgeven met nostalgie. Verschillende variaties salade heb ik inmiddels bedacht. Ik maak de bietensalade wel met kikkererwten, maar eigenlijk nooit met linzen. Nu dus een keer met linze. Ik kook tegenwoordige de (groen/bruine )linzen zelf.  Erg makkelijk. Je moet er alleen om denken om ze te weken. Ik zet ze 's morgens in het water en kook ze 's avonds een keer op en zet ze dan een uurtje  in mijn hooikist.. Als ze klaar zijn, doe ik ze in kleine bakjes in de vriezer, zodat ik altijd een voorraadje heb.

Voorbereiding: 10  min.


Baktijd: 0 min

Materiaal: grote kom

Ingrediƫnten: voor 2 personen
2 rode (voorgekookte) biet
200 gram linzen
1 eetlepel feta kaas/ of 2 plakjes van een rol  geitenkaas
1/2 appel
1/2 eetlepel olijfolie
1/2 theelepel honing
1/2 theelepel mosterd
optioneel: voor erbij gemengde sla, platte peterselie,  walnoten, 1/2 theelepel mosterd, appel

Werkwijze:
Snijd de rode biet in blokjes.
Spoel de linzen af in een vergiet om toegevoegd zout te verwijderen.
Meng de biet en rode linzen en kruimel de kaas erover.
Maak een dressing van de olie, mosterd en honing en giet over het groente & kaas mengsel.
Heb je  nog sla of verse kruiden zoals peterselie staan? Voeg dit dan toe aan de salade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten