zaterdag 23 september 2017

Bietenburgers

Hamburgers, maar dan van bieten. Ik wist niet goed wat ik mee daarbij moest voorstellen. Maar blijkt erg lekker te zijn. Ik heb ze gemaakt van gekookte bietjes. Dat kan wel maar dan zijn ze erg vochtig. Net wat extra havermout kan het prima.


Voorbereiding: 15  min.

Baktijd: 10 min

Materiaal: keukenmachine

Ingredienten
Voor 4 personen
2 voorgekookte bieten (geraspt of in kleine stukjes gesneden)
250 gram gekookte kikkererwten
1/2 ui
1 teentje knoflook
1 eetlepel olijfolie
1 (biologisch) ei
60 gram havermout
100 gram feta
handje verse basilicum
kokos- of olijfolie om in te bakken

Werkwijze:
Hak je kikkererwten in de keukenmachine. Ik haal dan het hakmes er uit en doe de rasp er op. En vervolgens rasp ik de bietjes in de kom. Voeg de havermout toe en laat ze wellen in het sap van de bietjes.
Snijdt de ui en bak deze glazig.
Doe alles nu in een grote kom en voeg de kruiden toe.
Kneed de ingredienten nu tot ballen.
Laat deze 20 minuten opstijven in de koelkast.
Druk de ballen plat en bak ze in de koekenpan.

Eet de de burgers met een broodje met sla.



Nog een variant van greenhappinaz

Voor 8 personen:
500 g gekookte kikkererwten
2 rode uien, fijngesneden
6 teentjes knoflook, fijn geperst
2 rauwe rode bieten (in totaal ongeveer 700 r) geraspt op de grofste stand
2 el appelazijn
1 el olijfolie
1 tl gemberpoeder
1 tl kardemom
2 el sojasaus
zout en peper naar smaak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten