zaterdag 18 februari 2017

Griesmeelcake

Een week of wat geleden kwam ik op internet het recept van griesmeelcake tegen. Een suikervrije. Dat leek me heerlijk en ik heb deze toen gelijk gemaakt. Ik snijd de cake in blokjes en heb 2/3 bewaard in de diepvries. Vandaag hadden we de laatste bij de koffie.  Nu wilde ik ze weer maken. Maar ondanks veel zoeken heb het recept niet weer kunnen vinden. Daarom zelf een poging gedaan.

Het enige nadeel is dat griesmeel gemaakt wordt van tarwe. Maar vooruit. De specifieke smaak van griesmeel kan ik niet op een andere manier vinden.

Voorbereidingstijd: 15 minuten
Baktijd: 25 min op 165 graden
Materiaal: bakpapier en een grote ovenschaal

Ingrediënten:
200 gram griesmeel
100 gram boekweit
3 eetlepels kokosrasp
2 eieren( maar dat kan ook zonder)
150 ml amandelmelk
200 gram wortel
handvol rozijnen
5 dadels
2 dikke bananen
2 eetlepels vanille extract
1 theelepel bakpoeder

Werkwijze:
Doe de geschilde wortel, banaan en dadels in de keukenmachine. Maak ze fijn.
Doe alle droge ingrediënten in een grote kom. Voeg de eieren en de amandel elk toe en roer het tot een glad beslag.
Voeg dan de gehakte wortel en de banaan toe en tot slot de theelepel bakpoeder.
Doe dit alles een vierkant bakblik of een ovenschaal met bakpapier.
Vervolgens ongeveer 20 a 25 minuten in een voorverwarmde oven op 165 graden.

Prik met een sate prikker in cake. Komt deze zonder beslag aan de prikker er weer uit, dan is het baksel klaar.



Tip:
Als je deze versie niet zoet genoeg vindt is wat agavesiroop een optie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten