vrijdag 6 januari 2017

Hartige cake

Nu we wat minder "normaal" brood eten, ben ik aan het experimenteren met het maken van een ander soort brood. Op het blog "fitbeauty" van Teni kwam ik onderstaand recept tegen. Inmiddels verschillende keren gemaakt. Snijd er een taal plakjes af en doe die per 2 in de vriezer. Deze nemen we door de week mee naar school als lunch broodje, naast de salade die ik ook (bijna) dagelijks maak.

Voorbereidingstijd: 15 minuten
Baktijd:40 minuten midden in de oven, evt 10  minuten langer
Materiaal: bakblik en bakpapier

Ingrediënten:
300 gram bloem: spelt / volkoren tarwe / rogge / rijst / havermout
2 eieren
3 eetlepels gebroken lijnzaad
1 eetlepel zonnebloempitten
150 ml (plantaardige) melk
1 theelepel bakpoeder

Extra toevoegingen:
olijven
restjes kaas
1/2 rode paprika
restjes vlees; plakjes ham of zo

Werkwijze;
Knip het bakpapier af en verfrummel dit. Doe het dan in in het bakblik. Ik zet dit altijd even vast met 4 plastic knijpers. Ik haal ze weg als ik het beslag in de oven zet. Deze kunnen na afloop gewoon in de vaatwasser.
Weeg 300 gram bloem af. Mijn voorkeur is 75 gram havermout, 75 gram boekweit en 150 gram speltbloem. (1000 gram €1,99 bij de Aldi en 400 gram biologische spelt bij de Jumbo voor €2,19)
Voeg de eieren en melk toe. Roer het geheel door elkaar met een lepel. (Niet de garde, het het namelijk een stevig beslag zijn. In de garde wordt het een klomp.)
Als het beslag te dik is wat melk toevoegen.
Voeg dan de lijnzaad en zonnebloempitten toe. Dan de restjes kaas, evt. vlees, de (rode) paprika in de kom. Roer dit goed door het beslag. Voeg als laatste de bakboeder toe.
Doe het beslag in het blik. Verwijder de knijpers. Zet het blik in de voorverwarmde oven en bak de cake op 180 graden in 50 minuten gaar.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten